הזכויות שלנו לטיפול נפשי עכשיו, בימי קורונה, נשארות בדיוק כמו שהיו קודם.
חשוב לדעת!
• גם בימים אלה מרפאות בריאות הנפש (המרפאות בקופות החולים ומרפאות החוץ) ממשיכות לעבוד.
• בתקופה זו משרד הבריאות ממליץ לקבל את השירות בצורה של “שירות מרחוק”.
• יש עדיין אפשרות גם להגיע למרפאות בריאות הנפש.
מהו שירות מרחוק?
שירות מרחוק הוא דרך לקבל את השיחות והטיפולים שאנחנו צריכים, בלי להגיע למקום עצמו.
אפשר לקבל את השירות מרחוק בשתי דרכים:
• שיחת טלפון רגילה
• שיחת וידיאו דרך הטלפון או המחשב
מהו הטיפול שאנחנו מקבלים בשירות מרחוק?
הטיפול שאנחנו מקבלים מרחוק הוא אותו הטיפול שאנחנו רגילים לקבל פנים אל פנים.
המטפל שנותן לנו את השירות מרחוק הוא אותו המטפל שמטפל בנו תמיד.
משך הטיפול דומה וגם הנושאים שמדברים עליהם דומים. אפשר גם לדבר עם המטפל על הרגשות והפחדים שיש לנו עכשיו בגלל המצב.
השמירה על הסודיות מתקיימת גם כשמקבלים שירות מרחוק.
יכול להיות שבהתחלה נרגיש קצת מוזר לקבל טיפול מרחוק, בלי להגיע למקום.
יכול להיות שנרגיש מוזר לדבר עם המטפל שלנו בטלפון או בשיחת וידיאו.
חשוב שנזכור שלכל שינוי צריך להסתגל ושלא מתרגלים מייד למצב חדש.
לאט-לאט אנחנו נתרגל לקבל טיפול מרחוק ונראה שזה יכול להיות גם נעים ומועיל.
זמן רב אני מלווה על ידי פסיכולוגית דרך קופת החולים. בימים אלה אנחנו לא יכולות להיפגש במרפאה, אבל אנחנו מקיימות את הפגישה הקבועה שלנו בטלפון. בהתחלה חששתי כי חשבתי שארגיש מוזר, אבל במהרה התרגלתי לכך. אני מכינה לי כוס תה לפני השיחה, ומשתפת אותה בכל מה שעובר עליי.
מה עושים במקרה שאנחנו נמצאים בבידוד?
אם אנחנו נמצאים בבידוד – אסור לצאת מהבידוד!
אנחנו חייבים להישאר 14 ימים בבית.
חשוב להתקשר למרפאת בריאות הנפש ולעדכן שאנחנו בבידוד.
בזמן הזה נוכל לקבל טיפול מרחוק.
מה עושים במקרה שאנחנו צריכים להתחיל טיפול נפשי עכשיו?
מי שצריך להתחיל בטיפול נפשי עכשיו, יכול לפנות למרפאה בדיוק כמו תמיד.
אפשר לקבל גם טיפול דחוף, אם יש צורך בכך.
מה קורה כשאני לא מרגיש טוב נפשית וחייב עזרה באופן דחוף?
ניתן לפנות טלפונית למרפאה של בריאות הנפש
ניתן לפנות למוקדי קופות החולים – יש בהם תמיכה נפשית לימי הקורונה
במקרי חירום בלבד (כמו בימים שלפני הקורונה) יש לפנות לחדר מיון.
במוקדים הטלפוניים של כל קופות החולים יש גם תמיכה נפשית טלפונית. אפשר להתקשר לשם ולדבר עם עובדת סוציאלית שתוכל לעזור לנו.כללית: 2700* שלוחה 8* ולחיצה על 3 מכבי: 3555* שלוחה 1* מאוחדת: 3833* שלוחה 8 לאומית: 507* שלוחה 9 |
והכי חשוב: אתם לא לבד. כולנו נעזור אחד לשני ונעבור את התקופה הקשה הזאת. התקופה הקשה תיגמר, ויבואו ימים טובים יותר.
שאלות ותשובות
אני מטופל במרפאת חוץ ויש לי פגישה עם איש טיפול פעם בחודש. מה קורה עכשיו?
בימים אלו מומלץ שלא להגיע למרפאה. צרו קשר טלפוני עם המרפאה (או שהצוות כבר ייצור איתכם קשר) וקבלו את הטיפול מרחוק – בשיחת טלפון או וידאו. במידת הצורך – תוזמנו להגיע פיזית למרפאה.
יש לי תור לטיפול בעוד שבוע ולא יצרו איתי קשר מה עלי לעשות?
יש ליצור קשר טלפוני עם המרפאה.
האם מתקיימים ביקורי בית?
אם אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים ביקור בית, יהיו איתנו קודם כל בקשר טלפוני.
בזמן השיחה ינסו להבין מה הצורך שלנו ואם איש המקצוע יחשוב שביקור הבית הכרחי לנו, יבואו אלינו לביקור בית.
האם פניה למיון תעלה לי כסף?
הפניה למיון היא כמו בימים שלא הייתה קורונה:
אם תשוחרר באותו יום והגעת עם הפנייה של רופא – הטיפול הוא ללא עלות.
אם תשוחרר באותו יום והגעת למיון ללא הפנייה – תוחתם על שטר חוב.
כדי שלא תצטרך לשלם, יש לפנות למרפאה שלך ולהוציא טופס 17.
אם הפניה לא תאושר על ידי המרפאה, תצטרך לשלם.
אני מרגישה הדרדרות במצב הנפשי שלי ולא מוכרת במערכת למי עלי לפנות?
בכל קופות החולים יש עכשיו מוקד עזרה ראשונה נפשית, יש ליצור קשר עם מוקד קופת החולים אליה את משתייכת, בנוסף ניתן לפנות לרופא המשפחה.
כמו כן, ישנם גופים רבים שנותנים עזרה ראשונית נפשית, למשל אנשי טיפול מוסמכים שנותנים מענה ללא תשלום. תוכלי למצוא את הרשימה באתר פסיכולוגיה עברית, להתקשר לער”ן ועוד.
מידע מורחב יותר על עזרה וסיוע תוכלי לראות באתר של עמיתים: www.amitim.org.il
הבת שלי בת 10 ואני מרגישה הדרדרות במצבה הנפשי. עם מי ניתן להתייעץ הרי לא ניתן ללכת לרופא המשפחה?
ניתן לפנות לגורמים שונים של תמיכה נפשית נציין כאן שניים שנותנים מענה לילדים, בני נוער ולהוריהם:
מוקד תמיכה נפשית והכוונה של מרכז שניידר
איך יוצרים קשר? מחייגים 03-9253408
מתי הוא פועל? כל יום בין 08:00 ל-24:00.
תמיכה טלפונית להורים – שפ”ח
השירות הפסיכולוגי חינוכי הקים מערך תמיכה טלפוני להורים ולצוותי החינוך.
איך יוצרים קשר? מחייגים 106.
מהן שעות הפעילות? ימי חול בשעות 08:00-22:00. בשבת החל מ-12:00.
בנוסף, ניתן לפנות למוקדי קופות החולים לתמיכה נפשית טלפונית.