פטור מהמתנה בתור
פטור מתשלום למלווה
ליווי מנותן השירות בהתמצאות במקום
קבלת עזרה אנושית
התאמה של המידע
אתר אינטרנט נגיש
מענה טלפוני נגיש
שימוש בחיית שירות
התאמות הנגישות שאנחנו זכאים להן על פי חוק 
פטור מהמתנה בתור

- הסבר על הזכות:
אנחנו יכולים לקבל שירות בלי לחכות בתור.
מי זכאי?
כל אדם שיש לו תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי שכתוב עליה “פטור מהמתנה בתור”, זכאי לפטור מתור.
זכאים לפטור הזה: - אנשים מעל גיל 18 עם מוגבלות שכלית, נפשית או עם מוגבלות על הרצף האוטיסטי, שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 50% או יותר, לפי חוק הביטוח הלאומי.
- אנשים מעל גיל 18 עם מוגבלות שכלית, לרבות פגועי מוח או אנשים עם מוגבלות נפשית שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 50% או יותר לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום).
- ילדים עם מוגבלות שכלית או נפשית, לרבות ילדים שנמצאים על הרצף האוטיסטי. המוסד לביטוח לאומי הוא זה שקובע את הזכאות.
מתי אי-אפשר להשתמש בזכות של פטור מתור?
- בשירות שיש בו הזמנת תור או קביעת תור מראש. אי-אפשר להשתמש בה גם כשעומדים בתור במכוניות, כמו למשל בכניסה לגן לאומי. במקרים אלו אין פטור מתור.
- הפטור מתור לא חל בתחבורה הציבורית ובשירותי בריאות.
איך נכנסים לקבל שירות בלי תור?
אנחנו צריכים להראות את תעודת הנכה לאחד מנותני השירות במקום (שומר בכניסה, פקיד, מזכירה, קופאי או מנהל במקום ).
הערה: נותן השירות יסיים קודם כול לתת שירות לאדם שכבר יושב מולו, ורק אחר כך יקבל אותנו.
דוגמה לאופן השימוש בהתאמה זו:
“אני זוכרת את הפעם הראשונה שהחלטתי שאני לא מוותרת על הזכות לפטור מתור. עמדתי בתור לקופה, הידיים רעדו לי, ובכל זאת הצגתי את הכרטיס. האדם לידי כעס ואמר לקופאית שהיא לא צריכה לתת לי לעקוף, כי אני לא נכה. הסתובבתי אליו ועניתי בחיוך שיש מוגבלויות שלא נראות. בנוסף אמרתי שהפטור מגיע לי לפי החוק ולכן הקופאית חייבת לתת לי אותו. המשפט הזה התקבל בצורה מפתיעה וטובה גם מצד האנשים האחרים בתור, ומאותו היום אימצתי אותו.”
שושי, בת 47, מירוחם
פטור מתשלום למלווה

הסבר על הזכות
אדם שמלווה אותנו יכול להיכנס לשירות בלי לשלם.
מי זכאי?
כל אדם שיש לו תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי שכתוב עליה “פטור מתשלום למלווה”, יכול להשתמש בזכות של פטור מתשלום למלווה.
זכאים לפטור הזה:
- אנשים מעל גיל 18 שיש להם מוגבלות שכלית, נפשית או מוגבלות על הרצף האוטיסטי, ושנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 50% לפחות, לפי חוק הביטוח הלאומי.
- ילדים מעל גיל 12 ומתחת לגיל 18, שיש להם מוגבלות שכלית, נפשית או שנמצאים על הרצף האוטיסטי, לפי חוק הביטוח הלאומי.
- אנשים מעל גיל 12 המקבלים קצבת שירותים מיוחדים, לפי חוק הביטוח הלאומי.
- אנשים המקבלים קצבת סיעוד, לפי חוק הביטוח הלאומי.
- אנשים מעל גיל 18 עם מוגבלות שכלית, לרבות פגועי מוח או אנשים עם מוגבלות נפשית שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 50% או יותר לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום).
איפה נקבל פטור מתשלום למלווה?
אפשר לקבל פטור מתשלום למלווה במקומות כמו מוזיאון, ספארי, בריכה, גן ציבורי בתשלום ועוד.
אי-אפשר לקבל את הפטור הזה במקומות שניתן בהם שירות פרטני למלווה, כמו הקצאת מושב, חדר, מקום או שירות אישי מסוים, לדוגמה קולנוע או חדר במלון. כמו כן, הפטור מתשלום למלווה לא ניתן בתחבורה ציבורית.
איך מקבלים פטור מתשלום למלווה?
כדי שהמלווה שלנו יוכל להיכנס ללא תשלום, אנחנו צריכים להראות לנותן השירות את תעודת הנכה שלנו שכתוב עליה “פטור מתשלום למלווה”.
דוגמה לאופן השימוש בהתאמה זו:
“אני אוהב מאוד לטייל בארץ, בייחוד בפארקים של רשות הטבע והגנים. אני מרגיש נוח כשיש מישהו איתי, שיכול להרגיע אותי אם אני נלחץ ולעזור לי, ולכן אחי מצטרף אליי פעמים רבות. אני מציג את תעודת הנכה שבה יש פטור ממלווה, וכך אני יכול ליהנות מהחברה של אחי ולהרגיש בטוח בטיול.”
אייל, בן 24, מבאר שבע
ליווי מנותן השירות בהתמצאות במקום

הסבר על הזכות:
אנחנו יכולים לבקש שנותן שירות ילווה אותנו כשאנחנו נמצאים בתוך השירות.
המלווה עוזר לנו להתמצא ולהגיע למקום שאנחנו צריכים בתוך השירות. אנחנו יכולים גם לבקש מהמלווה שיישאר איתנו עד לקבלת השירות או במהלך השירות.
איפה אפשר לקבל ליווי כזה?
נוכל לקבל ליווי כאשר במבנה שהשירות נמצא בו יש יותר מקומה אחת ומספר רב של חדרים. נוכל לבקש ליווי כזה בשירות ממשלתי, בשירות של עירייה או מועצה או בגופים גדולים כמו המוסד לביטוח לאומי.
איך מבקשים ליווי?
את הליווי האנושי אנחנו אמורים לבקש מראש, לפני שהגענו למקום השירות. אנחנו מתקשרים למקום ומבקשים לדבר עם אחראי הנגישות במקום. האדם שמתאם את הליווי האנושי צריך להגיד לנו לאן ללכת ולמי לפנות כאשר אנחנו מגיעים למקום.
קבלת עזרה אנושית 
הסבר על הזכות:
אנחנו יכולים לבקש עזרה מנותן השירות בנושאים הבאים:
- הסבר על האופן שבו מקבלים את השירות
- סיוע במילוי טפסים
- הפעלה של מתקן או של מכונה במקום שנותן שירותי מסחר: לדוגמה, עמדות תשלום בחניון או בסופרמרקט
- מציאת מוצרים ועזרה בהבאתם לקופה
- במסעדות ובבתי קפה: עזרה במציאת מקום פנוי, תיאור בעל פה של האוכל בתפריט, העברת המזון מן הדלפק אל השולחן.
אם נבקש מנותן השירות עזרה בדברים האלו, הוא אמור להשתדל עזור לנו.
איך מקבלים את העזרה?
פונים אל נותן השירות ומבקשים את העזרה שאנחנו צריכים.
דוגמה לאופן השימוש בהתאמה הזו:
“לפעמים כשאני הולך לבנק, אני מרגיש לא מרוכז וחושש לעשות טעויות כשאני משתמש בכספומט. במקרים כאלה אני ניגש לנותן שירות בבנק ומבקש ממנו עזרה בביצוע הפעולות. גם אם אני צריך לחכות קצת שהוא יתפנה אליי, אני מעדיף לעשות את זה איתו בצורה רגועה. האפשרות הזאת עוזרת לי מאוד.”
אורן, בן 31, מקרית ים
התאמה של המידע

הסבר על הזכות:
אנחנו יכולים לקבל מידע או הסבר בשפה ברורה ופשוטה יותר. כך נוכל להבין טוב יותר את המידע ולהיות בטוחים שהבנו למה התכוון האדם שהעביר לנו את המידע.
בנוסף לכך, אנחנו יכולים לבקש לקבל את המידע בדרך אחרת: בכתב, בעל פה, בקובץ קול (אודיו), בשפה פשוטה ובפישוט לשוני מלווה בסמלים.
הערה: אי-אפשר לבקש את ההתאמה הזו עבור מסמכים הכתובים בשפה משפטית, כמו חוזה או מסמך משפטי שצריך לחתום עליו.
איך מקבלים התאמה של מידע?
כדי לקבל מידע כתוב בשפה פשוטה או מידע בפישוט לשוני המלווה בסמלים או מידע בקובץ קול (אודיו), אנחנו צריכים להגיש בקשה כשלושה שבועות מראש. אנחנו מתקשרים למקום ומבקשים לדבר עם אחראי הנגישות בשירות.
כדי לקבל הסבר בעל פה בשפה פשוטה, אנחנו צריכים לבקש זאת מנותן השירות, בזמן השירות. אם אנחנו צריכים שיקריאו לנו מסמך ארוך יותר משלושה עמודים, נצטרך לתאם עם נותן השירות זמן מתאים לכך.
דוגמה לאופן השימוש בהתאמה זו:
“קיבלתי מכתב מהמוסד לביטוח לאומי ולא הבנתי את מה שהיה כתוב בו. ניגשתי לסניף של ביטוח לאומי, ושם ביקשתי מהפקיד שיסביר לי בצורה פשוטה מה כתוב במכתב. הפקיד ואני הלכנו לשבת במשרד שקט. הוא הקריא לי את המכתב בקצב איטי והסביר לי בעל פה את המילים הקשות שלא הבנתי במכתב. אחרי ההסבר שלו הבנתי בדיוק מה אני צריכה לעשות.”
לירון, בת 24, מרחובות
אתר אינטרנט נגיש 
אתר אינטרנט נגיש הוא אתר שכל האנשים, כולל אנשים עם מוגבלות, יכולים לגלוש בו, להבין ולקבל את המידע ואת השירות שהם צריכים. רוב אתרי האינטרנט שנותנים בהם שירות ציבורי, צריכים להיות נגישים. לדוגמה: אתר של בנק, אתר שרוכשים בו בגדים, אתר של מוזיאון.
באתר נגיש יש אפשרות לשמוע את מה שכתוב באמצעות תוכנת הקראה אישית, ולכל תמונה חשובה יש הסבר כתוב.
באתר נגיש לכל הסרטים והסרטונים יש כתוביות ואפשר לעצור את הסרט כדי להבין את מה שאומרים בו.
באתר נגיש יש אפשרות לגלישה עם מקלדת בלי עכבר.
אתר נגיש כתוב בשפה ברורה, יש בו כותרות המסבירות מה כל דבר באתר מאפשר, ואפשר להגדיל את האותיות.
אם יש באתר דברים מנצנצים או מהבהבים, אפשר לעצור אותם.
אם צריך למלא טפסים באתר, זה יהיה ברור וקל.
באתר נגיש מופיע שם של איש קשר ומספר הטלפון או כתובת המייל שלו, במקרה שרוצים לשאול שאלות.
הפרטים צריכים להיות במקום שנקרא “הצהרת נגישות” או “נגישות”.
מענה טלפוני נגיש
מענה טלפוני נגיש יכול להיות כזה שמדברים בו לאט וברור, בלי שיש מוזיקה ברקע, כך שאפשר להבין מה שאומרים. או מענה שמיד בתחילתו אפשר ללחוץ על ספרה שתעביר אותנו לנציג שאפשר לשוחח איתו.
שימוש בחיית שירות
הסבר על הזכות:
חיית שירות היא בעל חיים שמסייע לנו בביצוע משימות בחיי היום-יום. חיית שירות היא בעל חיים שעבר הכשרה מסודרת כדי שיוכל לעזור לנו בביצוע משימות כמו למשל להרים חפץ שנפל (לא בעל חיים שרק נותן לנו תמיכה רגשית).
מותר לנו להיכנס למקומות ציבוריים עם חיית השירות שלנו.
כיום עדיין אין בישראל תעודה רשמית שמראה שבעל החיים הוא חיית שירות.
איך נכנסים עם חיית שירות לשירות ציבורי?
בכניסה לשירות הציבורי אנחנו מציגים את חיית השירות שלנו ומסבירים כי מדובר בחיית שירות שקיבלה אישור. אנחנו צריכים להציג תעודה או מכתב מהארגון שאילף את חיית השירות שלנו, או להראות לנותן השירות כיצד החיה מסייעת לנו.
הערה 1: בתחבורה ציבורית הזכאות לכניסת חיית שירות מתייחסת רק לכלב נחייה, חוץ מאשר ברכבת מקומית (רכבת קלה). ברכבת מקומית יש מקומות מסומנים לאדם עם מוגבלות המלווה בחיית שירות.
הערה 2: יש מקומות שאסור בהם על פי חוק להכניס חיית שירות, לדוגמה ספארי, מחלקה אונקולוגית, מעבדות סטריליות.
דוגמה לאופן השימוש בהתאמה זו:
“מוקי, הכלב שלי, מוגדר כחיית שירות. הוא עוזר לי להתמודד עם החרדה. בזמן התקף חרדה, מוקי יודע לקרוא לעזרה. כאשר אני נכנס לבית קפה, אני ניגש למארחת או לאחד המלצרים ומסביר להם שמוקי הוא חיית השירות שלי. המלצר מראה לי את מקום הישיבה שלי ואת המקום שמוקי יכול לשבת בו לצד קערת מים.”
דור, בן 35, מתל אביב