מושגים שחשוב שנכיר

ראוי לציין שבצבא נוהגים להשתמש בראשי תיבות ובמילים מקוצרות, ולכן חשוב שנלמד להבין את השפה הצבאית.

 

בהתאם לחוק שירות הביטחון במדינת ישראל, חלה על כל נער או נערה מגיל 18 חובה להתגייס לצה”ל. הגיוס לצה”ל הוא נקודת ציון חשובה ומרכזית בחייהם של המתגייסים והוא מסמן שינוי בחיים. עבור רבים מאיתנו, המעבר מהחיים האזרחיים למסגרת הצבאית יכול להיות מאתגר ולא פשוט. המעבר מהסביבה המוכרת לנו שכוללת משפחה, חברים ולימודים, למסגרת חדשה ושונה שנמצאת לפעמים רחוק מהבית, יכול לעורר חוסר ודאות וחששות.

 

כדי להתמודד בצורה טובה עם האתגרים האלה ולהכין את עצמנו למעבר ולשינוי הצפויים, כדאי לקבל מידע על תהליך הגיוס ועל השירות הצבאי, להתייעץ ולהיעזר באנשים קרובים או באנשי מקצוע שיכולים לסייע לנו בתהליך.

 

התמודדות עם הפרעות נפשיות כגון דיכאון, הפרעה דו-קוטבית (מאניה דיפרסיה), חרדה, סכיזופרניה, פוסט-טראומה ודיסתימיה, דורשת מענה גם בתוך המערכת הצבאית, וחשוב להכיר את אופני הטיפול.

 

אילו מושגים שקשורים לצבא חשוב שנכיר?

 

בצבא אוהבים מאוד להשתמש בראשי תיבות ובקיצורים. חשוב שנכיר כמה מושגים וביטויים שקשורים לתהליך המיון ולשירות הצבאי.

 

מלש”ב (מועמד לשירות ביטחון): אדם שנמצא בתהליך גיוס לקראת שירות בצבא, כלומר נמצא בתקופה שבין קבלת הצו הראשון לבין תחילת השירות בצבא.

 

דפ”ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני): דירוג שנקבע לפי ציוני המבחנים הפסיכוטכניים. מבחנים פסיכוטכניים הם מבחנים שבודקים את היכולות והכישורים שלנו שקשורים לתהליכי חשיבה. בדרך כלל במבחנים כאלה יש חלקים פסיכולוגיים (שקשורים לאישיות), כמותיים (חשבון), מילוליים (שקשורים לשפה) וצורניים (שקשורים ליכולת שלנו לזהות ולהתאים צורות).

 

קב”א (קבוצת איכות): דירוג אישי שנקבע לפי הדירוג הפסיכוטכני הראשוני (דפ”ר), ריאיון אישי, נתונים בסיסיים ונתונים שקשורים ללימודים התיכוניים.

 

פרופיל רפואי: מדד שמתייחס למצב הבריאותי הגופני והנפשי של המועמד לשירות צבאי. כל מועמד לשירות ביטחון (מלש”ב) עובר בדיקת רופא במסגרת הצו הראשון. הפרופיל נקבע לפי נתונים גופניים ונפשיים ואבחנות קודמות. הפרופיל קובע את היכולות וההתאמה לסוג השירות הצבאי.

 

קה”ס (קשיי הסתגלות): ציון המתייחס להערכת היכולת של המועמד לשירות ביטחון (מלש”ב) להסתגל לשירות הצבאי ולהסתדר בו. שירות צבאי יכול להיות שינוי גדול בחיים של נער או נערה ועל כן הוא עשוי לגרום לקשיים מסוימים. ציון זה מאפשר לגורמי בריאות הנפש בצבא לספק מענה מתאים לצורכי החיילים.

 

קב”ן (קצין בריאות הנפש): הקב”נים הם קצינים שהם עובדים סוציאליים או פסיכולוגים קליניים. תפקידם הוא לאבחן, לטפל, לתת ייעוץ נפשי לחיילי צה”ל וכן להמליץ על התאמה או אי-התאמה של מלש”ב לשירות הצבאי.

 

הגנות: שינויים והתאמות שהצבא נותן לחיילים במהלך השירות הצבאי לפי הצורך. למשל: לאפשר לחיילים שזקוקים לכך לצאת לחופשות רבות יותר בבית, או לקבל הפסקות ארוכות יותר במהלך היום.

 

״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״

הזמנת הרצאות לארגונים

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם