מידע רפואי
• יש לנו זכות לקבל מידע על המצב הרפואי שלנו:
• עם מה אנחנו מתמודדים?
• מהי האבחנה שלנו?
• מהו הטיפול הנדרש?
• האם קיימת אפשרות לבחור בין טיפולים?
• מהן תופעות הלוואי האפשריות בעקבות הטיפול?
• מה צפוי להיות תהליך ההחלמה?
• מה ההערכה לגבי משך האשפוז שלנו בבית החולים?
• במקרים מסוימים הרופא יכול לא להסכים למסור לנו מידע, לדוגמה, אם הוא חושב שמסירת המידע יכולה לגרום להידרדרות במצב שלנו. כדי לא למסור לנו את המידע, הוא יצטרך לקבל אישור מוועדת האתיקה של בית החולים.
ביום השני לאשפוז שלי הייתה לי שיחה עם מנהלת המחלקה. היא הסבירה לי על המצב הנפשי שלי, שבגללו הייתי צריכה להתאשפז. המנהלת פירטה את תוכנית הטיפול, שכוללת החלפה של הטיפול התרופתי, ואמרה שחשוב שבתקופה הזאת יהיה סביבי צוות טיפולי שיוכל לעקוב אחר האופן שבו אני מגיבה לתרופות ולטיפול במחלקה. המידע שקיבלתי ממנה היה חשוב בשבילי. סמכתי עליה ורציתי להיות שותפה בתהליך, הבנתי שיש פתרון באופק.
זהבית, בת 36, באר שבע
תוכנית טיפול
• לכל מטופל יש תוכנית טיפול שמסבירה על הטיפול שיקבל לאורך האשפוז.
• הצוות במחלקה בונה את התוכנית ומשנה אותה בהתאם למצב שלנו.
• התוכנית כוללת את כל הפעולות שנדרשות כדי לתת לנו טיפול טוב ובטיחותי.
• יש לנו זכות לראות את תוכנית הטיפול, לשאול שאלות לגביה ולבקש דברים שחשובים לנו.
תיעוד רפואי
• יש לנו הזכות לקבל עותק של המידע הרפואי האישי שלנו (למשל: גיליון רפואי) גם במהלך האשפוז.
• סיכום אשפוז יינתן בסוף תקופת האשפוז.
• המידע הזה הוא שלנו ויש לנו זכות להראות אותו לרופא חיצוני מטעמנו.
חוות דעת נוספת
יש לנו זכות לבקש חוות דעת נוספת מרופא מטעמנו, שהוא לא עובד בית החולים. הוא יגיע למחלקה ויבדוק אותנו.
אני נמצא במעקב של פסיכיאטרית במשך שנתיים, וסומך עליה מאוד. כשהתאשפזתי היה חשוב לי שהיא תהיה מעודכנת במצב שלי. בנוסף, רציתי גם לשמוע את דעתה לגבי התוכנית הטיפולית שלי. הפסיכיאטרית הגיעה למחלקה בתיאום עם הצוות הטיפולי, היא דיברה איתי ואחר כך עם הרופא במחלקה. מחוות הדעת שלה הבנתי שהיא מסכימה עם ההחלטות של הצוות במחלקה. אחרי זה היה לי קל יותר לשתף פעולה עם האשפוז.
לאוניד, בן 28, חיפה
הזכות לסודיות
• כל מידע שאנחנו מוסרים או שנמסר עלינו הוא סודי. הצוות המטפל יעביר מידע עלינו רק בהסכמה שלנו.
• הצוות המטפל יציע לנו להסכים להעביר מידע שיסייע לטיפול בנו לבני המשפחה שלנו או לאפוטרופוס שלנו.
• הצוות המטפל יצטרך לוודא שאנחנו מבינים את המשמעות של ההסכמה שימסרו מידע עלינו, למשפחה או לאפוטרופוס שלנו ולהחתים אותנו על מסמך הסכמה למסירת מידע רפואי.
• חשוב שנדע: אנחנו יכולים לבטל את ההסכמה שנתנו ולבקש שלא יימסר מידע. לצורך כך ניידע את הצוות הרפואי.
באילו מקרים אפשר למסור מידע על מצבנו הנפשי?
• יש מקרים שבהם החוק מחייב את הצוות המטפל להעביר מידע עלינו לגורמים אחרים:
• חובת דיווח על מסוכנות במידה שיש לנו רישיון נשק או שאנחנו מבקשים רישיון נשק.
• חובת מסירת מידע לפי צו בית משפט.
• חובת מסירת מידע למשטרה במקרים שבהם המידע נחוץ לצורך חקירה על ביצוע עבירות, או לצורך מניעת עבירות.
הזכות לשמירה על קשר עם אנשים
הזכות לחופש תנועה, ליציאה משטח בית החולים ולקבלת חופשות
אחרי שבועיים באשפוז, קיבלתי אישור מהצוות הרפואי לבלות את סוף השבוע עם המשפחה שלי. זאת הייתה הזדמנות טובה בשבילי לבדוק איך אני מרגיש מחוץ למחלקה ולספר על זה לצוות שמטפל בי.
אלחנן, בן 33, גבעת שמואל
העברה לבית חולים אחר
העברה שלנו לבית חולים אחר
במקרים:
הזכות לחלוקת קצבה ודמי חופשה
מהי חלוקת קצבה?
מהם דמי חופשה?
למי אפשר להגיש תלונה וכיצד?
• במידה שאנחנו מרגישים שהזכויות שלנו נפגעו במהלך האשפוז או בשלבים הקודמים לו, יש לנו זכות להגיש תלונה.
• קיימים כמה גופים שנוכל להפנות אליהם את התלונה כפי שנפרט בהמשך.
• ההחלטה למי לפנות תלויה בנושא התלונה, למשל:
הגשת תלונה למוסד הרפואי
• בכל בית חולים נמצא אחראי לטיפול בתלונות ובפניות הציבור.
• במקרים שבהם אנחנו לא מרוצים מהטיפול בנו במהלך האשפוז, נגיש את התלונה למוסד הרפואי שבו היינו מאושפזים.
• יש להגיש את התלונה בכתב.
• במידה שאנחנו מעוניינים להגיש תלונה בעל פה, נצטרך לקבוע פגישה עם האחראי לטיפול בתלונות.
• במקרה כזה, האחראי יכתוב עבורנו את הפנייה שבעל פה ויבקש מאתנו לחתום עליה.
• אנחנו רשאים לסרב לחתום, ולמרות זאת קיימת חובה לבדוק את התלונה שלנו.
• תלונות למוסד הרפואי יש להגיש בתיבת התלונות שנמצאת בכל מחלקה, או לשלוח את התלונה בדואר לפי הכתובת של המוסד הרפואי למחלקה לפניות הציבור של המוסד הרפואי.
הגשת תלונה לפסיכיאטר המחוזי
• במקרים שבהם אנחנו לא מרוצים מתהליך הוצאת ההוראה בכפייה, נגיש תלונה לפסיכיאטר המחוזי.
• הפניה לתיבת מידע פסיכיאטר מחוזי H4 כיצד ניתן לערער על אשפוז בכפייה
• יש להגיש את התלונה בכתב.
לרשימת לשכות הפסיכיאטרים המחוזיים.
הגשת תלונה לקופות החולים
• נוכל להעביר את התלונה שלנו לבירור של הממונים על פניות הציבור בקופת החולים שאנחנו שייכים אליה.
• יש לנסח מכתב מפורט ובמידת הצורך להוסיף מסמכים שתומכים בתלונה שלנו.
שירותי בריאות כללית
מכבי שירותי בריאות
קופת חולים לאומית
קופת חולים מאוחדת
הגשת תלונה למחלקה לפסיכיאטריה משפטית במשרד הבריאות
• אם לא קיבלנו מענה לתלונה שהגשנו לאחד מהגופים שהוזכרו, יש לנו את הזכות להגיש תלונה למחלקה לפסיכיאטריה משפטית במשרד הבריאות.
• יש להגיש את התלונה בכתב.
• במידה שאנחנו מעוניינים להגיש תלונה בעל פה, יש לקבוע פגישה עם האחראי לטיפול בתלונות במחלקה לפסיכיאטריה משפטית במשרד הבריאות.
• במקרה כזה, האחראי יכתוב עבורנו את הפנייה שבעל פה ויבקש מאתנו לחתום עליה.
• אנחנו רשאים לסרב לחתום, ולמרות זאת קיימת חובה לבדוק את התלונה שלנו.
• אנחנו יכולים להפנות את התלונה באחת מן הדרכים הבאות:
• שליחת מכתב לכתובת: משרד הבריאות, המחלקה לפסיכיאטריה משפטית, שירותי בריאות הנפש, רח’ ירמיהו 39 ירושלים.
• פנייה באמצעות הדואר האלקטרוני לכתובת habriut@moh.health.gov.il
• פנייה בפקס: 02-5655969
• מספרי הטלפון לבירורים ולקביעת פגישה עם האחראי לטיפול בתלונות:
5400*, 08-6241010
פגיעה מינית היא תופעה נפוצה בעלת השלכות נרחבות על כלל תחומי החיים, ביניהן גם השלכות על הבריאות והמפגש הרפואי. לצורך כך פותחו מענים ייחודיים בבריאות הנפש: אשפוזים פסיכיאטריים ייעודיים לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אשפוזי “מעטפת” במחלקות פסיכיאטריות בבתי חולים פרטיים, טיפולי יום לטראומה מינית בבריאות הנפש ועוד.
בחוברת זו תוכלו לקרוא על המענים לנפגעות ולנפגעי מינית באשפוז פסיכיאטרי ובמקומות נוספים כגון: ברווחה ובמערכת הבריאות הכללית.
״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״
מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם