האתר בשלבי פיתוח אחרונים, מתנצלים על אי נעימות הזמנית :)

קבלת שירות נגיש במקומות שונים

קבלת שירות נגיש במקומות שונים

קבלת שירות נגיש בחנויות ושירותי מסחר

(לדוגמה: סופרמרקט, קניון, חנות ירקות, חנות בגדים) 

קניות באופן פיזי בחנויות

לפני קבלת השירות:
• להכין רשימת קניות מסודרת.

• אפשר לארגן את רשימת הקניות בהתאם לאופן שבו  המוצרים מסודרים בסופרמרקט 

  או בחנות.

דברים שצריך לשים בתיק:

• רשימת קניות

• אוזניות ומוזיקה (למי שרגיש לרעש)

• תעודת נכה/פטור מתור

בזמן הקניות:

• לבקש ליווי אנושי במציאת המוצרים שאנחנו רוצים

• לבקש מנותן השירות עזרה בהורדה של מוצרים מהמדפים ובהבאתם לקופה

• לבקש מנותן השירות עזרה בספירת הכסף לצורך התשלום • שימוש בכרטיס פטור מעמידה בתור בקופות

מה זה אומר כשהשירות אינו נגיש ומה אנחנו אמורים לעשות במצב כזה? עליזה ואסף, עמיתים לזכויות ועובדי התוכנית, מסבירים באילו מקרים אנחנו יכולים להיתקל ומה עלינו לעשות במצבים שבהם השירות אינו נגיש.

קניות באופן מקוון (באמצעות האינטרנט) או בהזמנה טלפונית      
חשוב לדעת שבחלק מהחנויות אפשר לעשות קניות גם באמצעות האינטרנט או באמצעות הזמנה בטלפון. לצורך כך חשוב לבדוק:

  • באיזו חנות אנחנו יכולים לקנות באופן מקוון או באמצעות הזמנה בטלפון.
  • איך עושים את הקניות וכיצד מתבצע התשלום.

מתי נקבל את המוצרים והפריטים שקנינו, וכיצד הם יגיעו אלינו.

קבלת שירות נגיש בתחבורה ציבורית

(לדוגמה: תחנת רכבת, תחנה מרכזית, קרון רכבת או אוטובוס)  

לפני קבלת השירות:      
• אפשר לבדוק מראש היכן בדיוק נמצאים תחנת האוטובוס או רציף הרכבת ואיך הם נראים.

• אפשר לבדוק את לוחות הזמנים באתר האינטרנט של החברה שנרצה לנסוע בה.  כדאי להיעזר באפליקציות כמו google maps  אוmoovit  במחשב או בטלפון הנייד כדי לתכנן את מסלול הנסיעה שלנו. בתוכנות אלו יש אפשרות לקבל מידע על קווי האוטובוס של כל החברות, ולקבל את נתיב הנסיעה המהיר ביותר.

 • להכין מראש את תוכנית הנסיעה: החלפה של כלי תחבורה (מעבר מקו אוטובוס אחד לשני,
    מרכבת לאוטובוס ועוד) והתייחסות ללוחות הזמנים.

• חשוב שנוודא שבכרטיס הרב-קו שלנו יש מספיק כסף לנסיעה.

• רכישת כרטיסים: אפשר להזמין כרטיסים באופן מקוון מאתר האינטרנט של חברת התחבורה, או באמצעות הטלפון.
במידה שחשוב לנו לשבת במקום שקט במהלך הנסיעה ברכבת, נוכל לקנות מראש כרטיס עם מקום שמור ב”קרון השקט” (בתשלום נוסף).            
נוכל למצוא את המידע הנחוץ לנו באתר האינטרנט של חברת התחבורה. כמו כן אפשר להתקשר ולבקש את המידע.     
דברים שחשוב לשים בתיק:

  • כרטיסים שקנינו מראש או כרטיס רב-קו
  • תעודת נכה

במפגש עם נותן השירות:           
• ליווי אנושי במציאת הרציף, התחנה או הקו שאנחנו צריכים. אפשר לפנות לעמדת המודיעין    
   או לסדרן שנמצא ברציף, ברכבת או באוטובוס.
• סיוע אנושי במהלך הנסיעה עצמה ובזמן עלייה לאוטובוס או לקרון הרכבת או ירידה מהם.
• סיוע אנושי בספירת הכסף הנחוץ לצורך התשלום, ברכישת כרטיס, בהטענה ובהעברה של
   הכרטיס בעת העלייה לקרון הרכבת או לאוטובוס.            
• קבלת מידע: נוכל לקבל מידע בצורה פשוטה בעמדת המודיעין המסומנת בדרך כלל כך:

אפשר למצוא מידע זמין גם על גבי השלטים המצויים במקום.

  • מידע לגבי התחנה שאנחנו צריכים לרדת בה: בנוסף לכריזה המופעלת במהלך הנסיעה אפשר לבקש מהנהג או מסדרן הנמצא במקום, שיגידו לנו באיזו תחנה לרדת. אפשר גם לבקש שיגידו לנו כמה דקות לפני שמגיעים לתחנה שלנו, כדי שנספיק להתארגן בזמן.       

  • מושבים נגישים:בקדמת האוטובוס או קרון הרכבת יש מושבים המסומנים בסמל הנגישות. מושבים אלו מיועדים לאנשים עם מוגבלות, ואנחנו יכולים לשבת בהם. במידה שהמושב פנוי – מתיישבים. אם אין מושב פנוי, אפשר לבקש מהנהג שיפנה בשבילנו את אחד המקומות המיועדים לאנשים עם מוגבלות.

שימו לב שיש מקומות עבור אנשים עם מוגבלות שנעזרים בכיסא גלגלים ואנשים עיוורים, ויש מקומות לאנשים עם מוגבלות אחרת.

  • מקום שקט: אם במהלך הנסיעה אנחנו מרגישים לא בנוח, כדאי לחפש מקום שקט יותר בקצה הקרון או הרכבת, ליד דלת או ליד חלון, או אפילו להיכנס לתא שירותים אם אנחנו מרגישים  צורך בכך. בנוסף לכך, אפשר להרכיב אוזניות כדי להפחית את הרעש או לשמוע מוזיקה שמרגיעה אותנו.

הערות:
● חשוב לדעת שבשירותי התחבורה הציבורית יש פעמים רבות שינויים של הרגע האחרון ולכן:
1. חשוב שיהיה לנו מרחב זמן מספק ובטוח למקרה של עיכוב או שינוי בלוחות הזמנים.
2. חשוב לדעת שלפעמים משתנה הרציף שאנחנו צריכים להמתין בו לאוטובוס או לרכבת. את
     ההודעה על השינוי נראה בדרך כלל בשלטים האלקטרוניים המתחלפים ונשמע אותה בכריזה
     הקולית.
● בכל מקרה, לפני שאנחנו עולים על האוטובוס או על קרון הרכבת, חשוב שנבדוק ונוודא שאנחנו   
    נמצאים על הקו הנכון ובכיוון הנכון. נוכל לשאול ולבקש עזרה כדי שנהיה בטוחים.
● אפשר לפנות אל נותן שירות שנמצא במקום או למוקדי המידע השונים – הם נותנים מענה מהיר
   בזמן אמת:    
מוקד רכבת ישראל: 08-6831222
מוקד אגד: 03-6948888  
מוקד דן: 03-6394444 או 3456*  
מוקד מטרופולין: 5900* או  073-2634934

קבלת שירות נגיש במסעדות ובתי קפה:

לפני קבלת השירות:      
• לפעמים אפשר לבדוק באתר האינטרנט איך המקום נראה, להתבונן במיקום מקומות
  הישיבה במסעדה ובסוגי הישיבה השונים (ישיבה על כיסאות גבוהים ליד הבר, ישיבה
  נמוכה על כורסאות או ישיבה על כיסאות לצד שולחן).     

• בדרך כלל אפשר לראות את התפריט באתר האינטרנט לפני היציאה למסעדה. אפשר גם
  להתקשר למסעדה ולשאול שאלות לגבי התפריט. אם נרצה להיעזר בתפריט בשפה

פשוטה יותר או בתפריט עם תמונות, יש לבקש זאת מהמקום כ 3 שבועות מראש. 

• אפשר להזמין מראש מקום במסעדה ביום ובשעה שנוחים לנו. בשלב הזמנת המקום נוכל לבקש מקום שקט יותר, במידה שאנחנו מעוניינים בכך. ההתאמה תינתן במידה שהאפשרויות הרצויות לנו קיימות במסעדה ובהתאם לנוהלי המקום. את המקום במסעדה אפשר להזמין באופן טלפוני או דרך אתר האינטרנט.

את המידע הנחוץ בשלב זה אפשר לחפש באתר האינטרנט של השירות. כמו כן אפשר להתקשר למקום ולבקש את המידע. 
דברים שמומלץ לשים בתיק:     
• תפריט מסומן או רשימה של מנות שאנחנו רוצים להזמין.
• כרטיס פטור מעמידה בתור בכניסה למסעדה.

במפגש עם נותן השירות:           
הערה: אם הזמנו  מראש מקום במסעדה, נחכה לשעה שהזמנו, אך לא נוכל להשתמש בכרטיס הפטור מעמידה בתור.           
• תתאפשר כניסה עם חיית שירות

• נוכל לבקש סיוע במציאת מושב פנוי, תיאור בעל פה של המזון המוצע במקום, סיוע
  בנשיאת המזון מן הדלפק אל מקום מושבנו, תיאור מיקומם של כלי האוכל והשירות.

• אפשר לבקש סיוע בהפעלה של מתקן או של עמדת שירות אוטומטית, כמו למשל
  מתקן שתייה.
• אפשר לבקש התאמות אישיות כמו: הפרדה של שולחנות או כיסאות, הנמכה של
  המוזיקה, פתיחה או סגירה של חלון, הפעלה או כיבוי של מזגן ועוד. 

• אפשר לבקש סיוע בהגשה לשולחן במסעדות או בבתי קפה שיש בהם הגשה עצמית
  לשולחן.

• אפשר לבקש לשבת במקום שמתאים לנו (שקט, אינטימי, מרוחק), אם יש מקום כזה
  והוא פנוי. 

• אפשר לבקש סיוע בספירת הכסף לצורך התשלום.

קבלת שירות נגיש במקומות בילוי ופנאי בתוך מבנה

(לדוגמה: בית קולנוע, אולם מופעים, מוזיאון ועוד)

לפני קבלת השירות:      
• אנחנו יכולים לתאם את זמן ההגעה שלנו לפי העומס במקום.

•  אפשר לבקש מראש לקבל בשפה פשוטה כל מידע הניתן לכלל הציבור, למשל: מידע על
   התכנים של האירוע (על תוכן הסרט, על המוצגים עצמם, על אופי הפעילות ועוד).

• בביקור במוזאון, כדי לקבל הסבר בשפה פשוטה על המוצגים במוזיאון, צריך לבקש זאת
  מראש.           
• ניתן לנסות להזמין כרטיסים ביום ובשעה שמתאימים לנו ובמקום שאנחנו רוצים לשבת
   בו, ולבקש שישמרו לנו אותם בקופה. אפשר להזמין מקום ישיבה שמור על פי הצרכים
  שלנו( בקצה האולם, בקצה שורה, באזור שקט ועוד), על בסיס מקום פנוי ובהתאם לעלות 
 הנדרשת מכלל הציבור.          

את המידע הנחוץ לנו בשלב זה אפשר לחפש באתר האינטרנט של השירות. כמו כן אפשר להתקשר למקום ולבקש את המידע.

דברים שמומלץ לשים בתיק:
• כרטיסי כניסה
לאירוע ואישור התשלום

• מפת הגעה ומפת התמצאות במקום, במידה שיש כאלה

מפה עם סימון מקום הישיבה שלנו

• תעודה נכה

במפגש עם נותן השירות:

ליווי אנושי במציאת האולם ומקום הישיבה שלנו

הסבר בשפה פשוטה על הרישום או הכניסה למקום ועל אופי הפעילות במקום

סיוע בספירת כסף לצורך התשלום

• שימוש בכרטיס פטור מעמידה בתור      
 בקופות, בכניסה למקום, בעמדות שירות נוספות 

• כניסה עם חיית שירות 

פטור מתשלום למלווה: הפטור מתשלום עבור הכניסה של המלווה למקום יתאפשר
  רק במקומות שבהם מקום הישיבה שלנו לא מסומן, והוא מותנה בהצגת תעודת נכה
  שיש בה אישור לפטור מתשלום למלווה.

• יש מקומות שבהם אפשר לקבל בהשאלה אוזניות (מערכת עזר לשמיעה) מדלפק
  האוזניות המותאמות.
אוזניות אלו יכולות לעזור להפחית את מידת הרעש שאנחנו
  שומעים וגם לאפשר ריכוז טוב יותר בפעילות. לעיתים, כשאנחנו לוקחים אוזניות,
 יבקשו מאיתנו להשאיר פיקדון. פיקדון הוא חפץ או תעודה שאנחנו משאירים כדי
 שנזכור להחזיר את האוזניות, למשל: כרטיס קופת חולים, כרטיס רב קו או רישיון נהיגה. נקבל בחזרה את הפיקדון שהשארנו ברגע שנחזיר את האוזניות.

קבלת שירות נגיש באירועים במקום פתוח

לפני קבלת השירות:

• אפשר לבקש לקבל  מראש מידע בשפה פשוטה על סוג האירוע, על לוחות זמנים ואורך

  הפעילות הספציפית, על דרכי הגעה וחזרה, על אופן התשלום, על מיקום מוקדי הפעילות
  ועל נהלים חשובים למבקרים.       

• אפשר להזמין כרטיסים ביום ובשעה שמתאימים לנו ובמקום שאנחנו רוצים לשבת בו,
  ולבקש שישלחו לנו אותם לכתובת המייל שלנו, או לאסוף אותם מהקופה ביום האירוע.

קבלת פרטי התקשרות של נותן שירות זמין למקרה חירום.        
  את המידע הנחוץ לנו בשלב זה אפשר לחפש  באתר האינטרנט של השירות. כמו כן אפשר   
  להתקשר למקום ולבקש את המידע.

           
דברים שמומלץ לשים בתיק:     

כרטיסי כניסה לאירוע ואישור התשלום

מפת הגעה ומפת התמצאות במקום

תעודת נכה     

במפגש עם נותן השירות:           
• ליווי אנושי בהגעה למקום האירוע

• סיוע בספירת כסף לצורך התשלום

• סיוע אנושי בהפעלת המתקנים והמכונות השונות ובשימוש בהם

• שימוש בכרטיס פטור מעמידה בתור בקופות, בכניסה למקום ובעמדות שירות נוספות
  לאורך השירות עצמו.

 • כניסה עם חיית שירות

פטור מתשלום למלווה: הפטור מתשלום עבור הכניסה של המלווה למקום יתאפשר רק
   במקומות שבהם מקום הישיבה שלנו לא מסומן, כמו הופעה באמפי פארק.

• באירועים שנערכים בחוץ, שנעשה בהם שימוש במערכת הגברה כמו למשל מופע מרכזי של יום העצמאות או הופעה של זמר באמפי פארק, צריכה להיות אפשרות לקבל אוזניות (סוג של מערכת עזר לשמיעה) מדלפק האוזניות המותאמות. אפשר לבקש את האוזניות במקום, לא צריך להזמין אותן מראש לפני האירוע.  אוזניות אלו יכולות לעזור להפחית את מידת הרעש שאנחנו שומעים וגם לאפשר ריכוז טוב יותר בפעילות. לעיתים, כשאנחנו לוקחים אוזניות, יבקשו מאיתנו להשאיר פיקדון. הפיקדון הוא חפץ או תעודה שאנחנו משאירים כדי שנזכור להחזיר את האוזניות, למשל כרטיס קופת חולים, כרטיס רב קו או רישיון נהיגה. נקבל בחזרה את הפיקדון שהשארנו ברגע שנחזיר את האוזניות.

קבלת שירות נגיש בשירותי הארחה

(למשל: בתי מלון, צימרים ואכסניות)      
           
לפני קבלת השירות:

            • נוכל לבקש לתאם את מועד ההגעה שלנו למקום בהתאם לצרכים שלנו. מומלץ לשאול
               גם אם צפויים אירועים מיוחדים במהלך השהייה שלנו במקום (הופעות מיוחדות, תרגיל
              חירום, שיפוצים, הגעה של אדם מפורסם למקום ועוד).     

• כדאי לבדוק איך המקום נראה, להסתכל על המפה של מתחם המקום ולבדוק מה
   השירותים הנוספים שהוא מציע.      

• לבדוק דרכי הגעה למקום וממנו ומידע על קרבה של המקום לאתרי בילוי ותיירות כמו
   אתרי טבע, הופעות, מסעדות.

• מומלץ לשאול לגבי סוגי החדרים והקרבה שלהם למעלית, ליציאות חירום או למוקדי
   עניין במלון.    

• מומלץ לשאול לגבי סוג האוכלוסייה שמגיעה למלון (משפחות עם ילדים, זוגות, אנשי
   עסקים ועוד).

• חשוב לוודא שהמקום נותן את כל ההתאמות בתחום הנגישות (ראו פירוט בהמשך, בסעיף
  שעוסק במפגש עם נותן השירות).

 • אפשר לבקש חדר עם מאפיינים מסוימים שחשובים לנו (לדוגמה: חדר קרוב למעלית,
   חדר קרוב לפתחי מילוט, חדר שאפשר להגיע אליו ללא מעלית, חדר עם חלון). נקבל חדר
   בהתאם לבקשות שלנו במידה שלמקום יש אפשרות  לספק זאת ובהתאם לנהלים.

את המידע הנחוץ לנו בשלב זה נוכל לחפש באתר האינטרנט של השירות. אפשר גם לשאול את כל השאלות האלו בטלפון, כשמתקשרים להזמין המקום. כמו כן מומלץ לבקש שישלחו לנו את אישור ההזמנה ואת סיכום השיחה וההתאמות הנדרשות.

דברים שמומלץ לשים בתיק:

מפת הגעה ומפת התמצאות במקום, כולל מיקום החדר ומוקדי עניין

• אישור ההזמנה שנעשתה, כולל סיכום השיחה וההתאמות הרלוונטיות שנדרשו

 • תעודה נכה

במפגש עם נותן השירות:           
• שימוש בכרטיס פטור מעמידה בתור בדלפק הקבלה, בחדר האוכל ובכל מוקד עניין אחר בַּמקום
  שמחייב עמידה בתור

• אפשר לבקש עמדת שירות המאפשרת פרטיות – בעיקר בעת הליך הקבלה והרישום            
   בהליך הקבלה אפשר לבקש:

• מפה של מתחם המקום ומוקדי העניין

• רישום כל הפרטים של החדר: מספר החדר, מספר הקומה, אגף או כל סממן נוסף (צבע הקומה
  או הדלת)

כרטיס מסומן שמראה כיצד להניח את הכרטיס וכן הסבר בשפה פשוטה על אופן השימוש
   במפתח החדר. אפשר גם לבקש ליווי ראשוני לצורך הדגמה של השימוש בכרטיס.

 • סיוע בספירת כסף 

פרטי התקשרות של נותן שירות זמין למקרה חירום או של נותן שירות קבוע שיכול ללוות אותנו

ליווי אנושי במציאת החדר או מוקד העניין שאנחנו מחפשים

הקראת מסמכים שמספק המקום, כמו אישורי הזמנה או התחייבות לתשלום

סיוע בהתמצאות במקום והכרת דרכי המילוט

סיוע אנושי סביר בנשיאת ציוד

הסבר בשפה פשוטה על אופן ההפעלה של כל המתקנים בחדר (כספת, מקרר, מיזוג, תאורה ועוד)
  וסיוע בשינוי מיקום של ריהוט

• אפשר לקבל שלט לתלייה מחוץ לדלת, שאומר שהמתארחים זקוקים לסיוע בפינוי בחירום

בכל שאלה או בקשת עזרה אפשר לפנות לדלפק הקבלה במקום.

קבלת שירות נגיש בשירותים ממשלתיים

(לדוגמה: המוסד לביטוח לאומי, משרד הרישוי, עירייה) 

לפני קבלת השירות:

• אפשר לנסות להבין דרך אתר האינטרנט או המוקד הטלפוני מה נצטרך לעשות כשאנחנו מגיעים
  לשירות.

• מומלץ להכין רשימה מסודרת של הדברים שאנחנו צריכים לקבל מהשירות.

• כדאי לתאם את זמן ההגעה לפי הצרכים שלנו (למשל, להגיע בימים עמוסים פחות). אפשר
  לשאול את נותני השירות באופן טלפוני מתי מומלץ לבוא.

• בחלק מהמקומות אפשר להזמין תור מראש, ובחלק מהמקומות חייבים להזמין תור מראש.

• כדאי לבדוק איך המקום נראה, היכן נוכל למלא טפסים או לצלם טפסים, ואם יש מקום שאפשר
  לשבת בו ולארגן את החומר שאנחנו צריכים.      
• חשוב לבדוק אילו מסמכים וטפסים אנחנו צריכים להביא איתנו. אנחנו יכולים למצוא את
   הטפסים הנדרשים באתר האינטרנט של השירות, או לבקש מנותני השירות שישלחו לנו את
   הטפסים
(במייל או בדואר) קודם לכן, כדי שנוכל לקרוא אותם ולחתום עליהם בבית. הערה:
   חשוב לדעת שלא כל שירות יכול לשלוח את הטפסים אלינו.

• אפשר לבקש לקבל את כל המידע כקובץ קולי (אודיו) או כמסמך בפישוט לשוני.

הערה: את שתי האפשרויות האלו צריך לבקש כשלושה שבועות לפני קבלת השירות עצמו.

ליווי אנושי במציאת המקום ועמדת השירות שאנחנו מחפשים:  
אפשר לקבל ליווי בשירות ממשלתי, שירות של עירייה או מועצה או שירות של גופים גדולים כמו המוסד לביטוח לאומי, כאשר במבנה יש יותר מקומה אחת ויותר מעשרה חדרים. את הליווי האנושי צריך לבקש מראש.

• אפשר לבקש לקבל מראש מידע בשפה פשוטה על התהליך ועל הטפסים והמסמכים שאנחנו   צריכים להביא איתנו למקום, לבקש את הפרטים של נותן השרות שאמור לקבל אותנו ועוד.
את המידע הנחוץ לנו בשלב זה אפשר למצוא באתר האינטרנט של השירות. כמו כן אפשר להתקשר למקום ולבקש את המידע. אפשר גם לשאול שאלות בשלב של קביעת המועד לתור.     

דברים שמומלץ לשים בתיק:

• מפת הגעה ומפת התמצאות במקום

• טפסים ומסמכים הנדרשים לצורך קבלת השירות

• טפסים מלאים וחתומים הנדרשים לצורך קבלת השירות 

• תעודת נכה

במפגש עם נותן השירות:

שימוש בכרטיס פטור מעמידה בתור בעמדות השונות

• סיוע אנושי במילוי טפסים

• סיוע בספירת כסף לצורך התשלום

• הסבר  בשפה פשוטה לגבי ההליך וכל המידע הנחוץ לנו

 • בקשה לקבל את המידע כקובץ קולי (אודיו) או כמסמך כתוב בפישוט לשוני: נוכל לקבל את
   הקבצים האלו כשלושה שבועות אחרי שביקשנו לקבל אותם.

מומלץ למצוא מקום נוח ונעים להמתנה עד שיגיע התור שלנו. אם קשה לנו לעמוד במקום הומה
  אדם ליד עמדת השירות, אנחנו יכולים לעמוד במקום מרוחק יותר מהעמדה ולבקש שיקראו לנו
  כשיגיע התור שלנו.

אפשר לבקש לקבל את השירות בעמדת שירות שקטה יותר המאפשרת פרטיות, אם יש כזאת
  במקום.

• מומלץ לכתוב לעצמנו את עיקרי הדברים שעלו בשיחה עם נותן השירות, או לבקש לקבל מנותן
  השירות סיכום  בכתב של השיחה.

• מומלץ לבקש צילום של המסמכים שחתמנו עליהם.

• כדאי לבקש פרטי התקשרות עם נותן השירות לצורך מענה על שאלות שנרצה לשאול בעתיד.  

קבלת שירות מרחוק       חשוב לדעת שאת רוב השירותים הממשלתיים האלו אפשר לקבל בימינו גם באופן טלפוני או באופן מקוון (דרך אתר האינטרנט של השירות).

יש לכם שאלה?

אנחנו כאן בשבילכם