אפשר לקבל מקופת החולים סוגים שונים של טיפול וייעוץ מקצועי בבריאות הנפש.
מקבלים את הטיפול המתאים לפי החלטה של איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.











האבחון וההערכה נעשים בפגישה שלנו עם איש מקצוע מתחום בריאות נפש, למשל: פסיכיאטר/ית, פסיכולוג/ית או עובד/ת סוציאלי/ת.
בפגישה מבררים מה המצוקה (הבעיה) הנפשית וחושבים על טיפולים שיכולים לעזור.
לפעמים יש צורך בכמה פגישות כדי לעשות אבחון.
הייתה תקופה שבה הרגשתי רע, לא יכולתי לעשות דברים שעשיתי בעבר. נפגשתי פעמיים עם פסיכיאטר של קופת החולים. הוא הסביר לי שאני סובלת מחרדה (זאת האבחנה) והמליץ על טיפול קוגניטיבי (זה שם של סוג של טיפול באמצעות שיחות).
הכוונה היא לפגישות בין המטופל לבין מטפל (למשל: פסיכולוג, עובד סוציאלי) כדי לקבל טיפול נפשי באמצעות שיחות.
יש סוגים שונים של טיפול נפשי: טיפול בשיחות בגישות שונות, למשל CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי), שהוא טיפול קצר יחסית שנמשך פחות משנה; טיפול בהבעה וביצירה (למשל: אומנות, מוזיקה, דרמה, ריקוד) ועוד.
טיפול לזוגות ולמשפחות. הטיפול נועד לסייע בהתמודדות עם בעיות וקשיים.
בעלי פוטר מהעבודה ונכנס לדיכאון. זה השפיע מאוד על היחסים בינינו ועל הבית. הוא התחיל להיפגש עם אנשי מקצוע ובנוסף התחלנו ללכת לטיפול זוגי דרך קופת החולים. הטיפול עזר לנו להבין ולחזק אחד את השנייה.
טיפול שבו קבוצה של מטופלים נפגשת עם מטפל.
הקבוצה עוברת טיפול יחד, תוך למידה אחד מהשני ותמיכה אחד בשני.
טיפול בעזרת תרופות, לפי מרשם מפסיכיאטר.
במהלך הטיפול נפגשים עם פסיכיאטר.
מדברים ועוקבים עם הפסיכיאטר על ההשפעה של התרופות עלינו ועל המצב הנפשי שלנו.
אם צריך, הפסיכיאטר ממליץ על שינוי בתרופה.
גם רופא משפחה יכול לחדש מרשם ולהתאים לנו תרופות.
אנחנו מגיעים למרפאה בקופת החולים או למרפאת חוץ בבית החולים לכמה שעות ביום, כמה ימים בכל שבוע.
זהו טיפול למצבי משבר (קושי), כדי למנוע החמרה ואשפוז בבית חולים.
בטיפול יום אפשר לקבל באותו המקום סוגים שונים ורבים של עזרה, למשל: מעקב רפואי, ריפוי בעיסוק, מפגשים קבוצתיים, טיפול אישי.
אפשר לקבוע פגישות עם אחות בנושא בריאות וטיפול בעזרת תרופות.
אנחנו יכולים לדבר עם האחות על דברים שאנחנו רוצים לדעת, למשל: אילו תרופות אנחנו מקבלים, מהן תופעות הלוואי של התרופות שלנו (דברים שאנחנו יכולים להרגיש בגוף כשאנחנו מקבלים את התרופות) ואיך מתמודדים עם תופעות הלוואי.
אם צריך, האחות יכולה לתת זריקות, לפי המלצה מהרופא.
במקרים בהם אנחנו לא יכולים להגיע למרפאה בגלל המצב הנפשי שלנו,
אפשר לבקש שמישהו מצוות המרפאה יבוא לבקר אותנו בבית.
איש צוות המרפאה מגיע אלינו הביתה ובודק מה המצב שלנו.
איש הצוות יוכל להמליץ לנו על הטיפול הכי מתאים.
לא מדובר במצבי חירום בהם יש לגשת למיון.
ייעוץ ותמיכה לבני המשפחה שלנו ופתרון לשאלות שלהם. מפגש של המטפל שלנו עם בני המשפחה שלנו – הורים או אחים, שבו המטפל ישמע מהם על התמיכה שלהם בנו, וייתן להם כלים/הכוונה כיצד לסייע להצלחת הטיפול שלנו.
תמיכה (עזרה) כדי לקבל את הזכויות שלנו
נפגשים עם איש מקצוע (למשל: עובדת סוציאלית).
איש המקצוע עוזר לנו ליצור קשר עם מקומות שצריכים לתת לנו את הזכויות שלנו (למשל: המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות).
איש המקצוע דואג שנקבל את הזכויות שלנו.
תמיכה (עזרה) בהגשה של בקשה כדי לקבל סל שיקום
צוות המרפאה לבריאות הנפש יכול לעזור לנו לבקש סל שיקום ממשרד הבריאות.
סל השיקום של משרד הבריאות נותן לנו שירותים ועזרה בתחומים שונים בחיים, למשל: בטיפול שלנו בבית, בעבודה, בלימודים. שעות הפנאי ועוד.
המטפל במרפאה יסביר לנו על שירותי סל השיקום השונים הקיימים. הוא יבדוק יחד איתנו האם יוכלו לסייע לנו בהשגת המטרות שלנו. הוא יסייע לנו בהגשת פניה לוועדת השיקום האזורית כדי שתאשר לנו את השירות שמתאים לנו ונוכל להתחיל לקבל אותו.
שאלות נוספות שיכולות לעניין אותך: