עמוד הבית טיפול ושיקום טיפול נפשי בקהילה איך שומרים על הסודיות שלנו?

איך שומרים על הסודיות שלנו?

מהי שמירת סודיות בתחום בריאות הנפש?

המידע הרפואי על הטיפול בבריאות הנפש הוא פרטי ואישי.
הצוות של קופת החולים חייב לשמור על הפרטיות שלנו.
הצוות בקופת החולים מקבל רק מידע שחשוב לו לקבל כדי שיוכל לעזור לנו.

הרבה פעמים אנחנו נמנעים לקבל טיפול נפשי מהחשש שהדברים יתגלו או ירשמו לנו בתיק הרפואי. אלה, עמיתה לזכויות מסבירה על כך ששמירה על סודיות היא זכות שלנו ושאנו זכאים לדרוש אותה. בסרטון נוכל ללמוד כיצד הזכות הזאת נשמרת בקופות החולים.
"

אני גר ביישוב קטן, ותמיד פחדתי שהמזכירה במרפאה יודעת עליי הכול. שאלתי את הפסיכיאטר, שהסביר לי שהמזכירה נותנת טופס 17 כמו לכל טיפול אחר, ושהיא לא יכולה לראות דברים אחרים שקשורים למצב הנפשי שלי. זה הרגיע אותי מאוד

עידו, בן 21, מושב בצפון

מה המידע שהצוות בקופת חולים יכול לקבל?

 

הסבר המידע שהצוות לא מקבל המידע שהצוות מקבל הצוות
הצוות המנהלי מטפל בנושאים שקשורים לכסף. לכן, הצוות המנהלי מקבל רק את המידע שכלול בטופס 17 (ההתחייבות של קופת החולים לשלם על הטיפול הנפשי). אבחנה מידע על הטיפול הנפשי טופס 17 (התחייבות) בתחום בריאות הנפש הצוות המנהלי (למשל: מזכירות)
רופא מקצועי (למשל: רופא עור, נוירולוג) צריך לפעמים מידע בסיסי כדי להתאים את הטיפול לאדם. במקרה כזה, רופא המשפחה מעביר לרופא המקצועי מידע על האבחנה שלנו ועל התרופות שאנחנו מקבלים. מידע על הטיפול הנפשי תרופות אבחנה רופא מקצועי שלא שייך לבריאות הנפש (למשל: נוירולוג, רופא עור)
רופא המשפחה מנהל את כל הטיפול הרפואי שלנו: הנפשי והגופני. למשל, רופא המשפחה דואג שאנחנו לא נקבל תרופות שלא מתאימות ביחד. לכן, רופא המשפחה מקבל מידע על: האבחנה, התרופות וסיכום תקופתי של הטיפול הנפשי. בסיכום התקופתי (אחת לכמה חודשים) יש מידע כללי על המצב הנפשי שלנו ועל הטיפול. בסיכום תקופתי אין פירוט על דברים שהאדם (המטופל) והמטפל אומרים בשיחות הטיפוליות. כל המידע על הטיפול הנפשי תרופות אבחנה סיכום תקופתי (סיכום כללי בלבד) על הטיפול הנפשי רופא משפחה
מטפלים בבריאות הנפש (למשל: פסיכולוג, פסיכיאטר) עוזרים לנו בתחום בריאות הנפש. לכן, מטפלים בבריאות הנפש מקבלים את כל המידע עלינו בתחום בריאות הנפש: אבחנה, תרופות וסיכום רחב (מפורט) על הטיפול הנפשי. אין כל המידע על הטיפול הנפשי, כדי שיוכלו לתת לנו את הטיפול הכי מתאים  מטפלים בבריאות הנפש (למשל: פסיכולוג, פסיכיאטר)

 

באילו מקרים מותר לקופת החולים להעביר לגורם אחר מידע רפואי שלנו?

המידע על הטיפול בבריאות הנפש הוא פרטי ואישי.
לפי החוק, קופת החולים מעבירה מידע רפואי במקרים הבאים:

    • כאשר אנחנו מבקשים או מסכימים להעביר את המידע הרפואי למישהו אחר.
      לדוגמה, אנחנו מבקשים להעביר מידע רפואי למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל קצבת נכות (כסף) מהמוסד לביטוח לאומי. אם אנחנו לא מסכימים להעביר את המידע, אסור להעביר את המידע.

    • כשיש צו של בית משפט, שקובע שקופת החולים חייבת להעביר את המידע (גם אם אנחנו לא מסכימים).

    • לפני תהליך גיוס לצבא: בשאלון הרפואי שאנחנו ממלאים עם רופא לקראת “צו ראשון”.

כדאי לדעת

כאשר הרופא מעביר לבקשתנו מידע רפואי לצורך מסוים, יש לנו זכות לבקש לראות את המידע לפני העברתו, ולבדוק שמועבר רק מידע רלוונטי. לדוגמה, באישור רפואי כדי להתאמן בחדר כושר לא צריך להיות מידע על האבחנה ועל הטיפול הנפשי שלנו. אם אנחנו מרגישים שמשהו במידע שהרופא המטפל מתכנן להעביר לא רלוונטי (לא חשוב לאותו מקרה), זכותנו לשאול את הרופא ולשמור על הסודיות של המידע שלנו.

"

רציתי להשתתף בקורס טכנאים וביקשו ממני להביא אישור מרופא המשפחה. בהתחלה הרופא הוציא את המידע על המצב הנפשי והתרופות שאני לוקח. אחרי שדיברתי איתו, הוא הוריד את המידע הזה וכתב רק על המצב הפיזי שלי.

סמיון, בן 37, מגדל העמק

חשוב לדרוש שקופת החולים והרופאים שלה ישמרו על הסודיות לגבי המצב הרפואי שלנו.
אם אנחנו מזהים שלא שומרים על הסודיות שלנו – חשוב לדרוש מקופת החולים לתקן את הבעיה.

״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״

הזמנת הרצאות לארגונים

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם