בעמודים הבאים יוצגו המלצות לפעולות שיאפשרו קבלת שירות נגיש בשירות הציבורי.
רוב ההמלצות אינן מחויבות על פי חוק.
ההמלצות לפעולות נכתבו יחד עם אנשים עם מוגבלות נפשית ומתוך ניסיון החיים שלהם.
בנוסף לכך, לצד התאמות נגישות שאנו זכאים להן על פי חוק, יופיע הסמל הזה של הפטיש
כל קשר שלנו עם שירות ציבורי כולל כמה שלבים, ואנו נפרט את הפעולות המומלצות בכל אחד מהשלבים הבאים:
לפני קבלת השירות
בזמן קבלת השירות והמפגש עם נותן השירות
לאחר קבלת השירות
המלצות כלליות לפני היציאה לשירות הציבורי:
• נבדוק את כל המידע שחשוב לנו לדעת לגבי השירות (שעות פעילות ושעות עומס, מיקום ודרכי הגעה, משך השירות, שלבי השירות ועוד), ואם יש התאמות נגישות שאפשר לבקש מראש.
• נוכל לפנות לרכז הנגישות ולקבל ממנו מידע לגבי הנגישות במקום (בכל מקום שנותן שירות לציבור ויש בו יותר מעשרים וחמישה עובדים, יש רכז נגישות). אפשר לבדוק איך המקום נראה, להסתכל על תמונה או סרטון של המקום ולסמן מראש מקומות שחשובים לנו, כמו הכניסה והיציאה, מקום שאנחנו יכולים לנוח בו או לשבת בו בשקט כמה דקות, בתי שימוש קרובים ועוד.
• אפשר לבקש לקבל מראש מידע בשפה פשוטה על מבצעים, על חברוּת במועדון ועל טפסים שצריך למלא. מומלץ לשאול מראש גם על אופן התשלום ועל תנאי התשלום. אפשר לחפש את המידע באתר האינטרנט של השירות, או להתקשר ולבקש את המידע טלפונית.
• בכל פנייה לשירות שדורש מאיתנו להגיש טפסים, מומלץ להכין מראש עותקים של הטפסים שיישארו אצלנו למקרה הצורך.
• במקומות מסוימים נוכל להזמין מקום ישיבה שמור בהתאם לצרכים שלנו, למשל במיקום שקט במסעדה או בקצה השורה באולם הופעות. נוכל לעשות זאת על בסיס מקום פנוי ובהתאם לעלות הנדרשת מכלל הציבור. אפשר להזמין מקומות באתר האינטרנט של השירות או בטלפון.
מה לקחת איתנו בתיק?
• נכניס את כרטיס הנכה ואת תעודת הזהות שלנו למקום זמין בתיק.
• נכין מראש כסף או אמצעי תשלום בתא נפרד וזמין.
• נכניס טפסים ומידע שדרוש לנו למקום זמין בתיק.
המלצות כלליות במפגש עם נותן השירות:
• בבדיקה הביטחונית – אפשר לבקש מהבודק או מהשומר שלא ייגע בנו ולהגיד לו שאנחנו נפתח את התיק שלנו בעצמנו.
• שימוש בכרטיס פטור מעמידה בתור בקופות.
• במקרה הצורך נוכל לעצור ולצאת מהמקום או למצוא פינה שקטה לכמה דקות כדי להירגע, לנשום אוויר, להתארגן ואז לחזור לקבלת השירות.
• במקרה שמדובר בשירות בתשלום, כדאי לבקש פרטים לגבי אופן התשלום וקבלה על ביצוע העסקה.
המלצות כלליות לאחר קבלת השירות:
• בסיום השירות מומלץ לכתוב לעצמנו דברים שעזרו לנו לקבל שירות טוב. לדוגמה: שם של נותן שירות שעזר לנו, המיקום של הקופה שניתן בה פטור מתור (לפעמים נותנים פטור מתור רק בקופה מסוימת ולפעמים בכל הקופות). כך נגיע מוכנים יותר בפעם הבאה!
• חשוב שנדע: במידה שהשירות שקיבלנו לא היה לנו טוב ונעים או שאנחנו מרגישים שהתייחסו אלינו בצורה לא שוויונית, נוכל להגיש לאחר האירוע תלונה להנהלת המקום.
אנחנו יכולים לפנות גם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
קבלת שירות מרחוק:
חשוב לדעת שאת רוב השירותים הממשלתיים האלו אפשר לקבל בימינו גם באופן טלפוני או באופן מקוון (דרך אתר האינטרנט של השירות).
״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״
מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם