מהי כשרות משפטית?

כשרות משפטית היא היכולת של כל אדם ליהנות מזכויות (דברים שמגיעים לנו על פי החוק) ולשאת בחובות (דברים שאנחנו חייבים לעמוד בהם לפי החוק).
בעבר חשבו שאנשים עם מוגבלות לא יכולים לקבל בעצמם החלטות טובות בנוגע לחיים שלהם. כיום המצב שונה וקיימת הבנה שיש לנו זכות להחליט, גם אם בני משפחה ואנשים אחרים לא מסכימים לכך. בעקבות כך השתנה החוק לגבי כשרות משפטית.

 

 

קיימים הבדלים בין שלושת הכלים.
האופן שבו תיבחר האפשרות המתאימה תלוי במצבנו ומשתנה מאדם לאדם.

למשל:

  • אריק יודע להחליט מה טוב בשבילו רק אחרי שהוא מבין את האפשרויות וגם את התוצאות האפשריות של כל בחירה שיעשה. למשל, אריק רצה להירשם לקורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית, אבל לא הצליח להחליט אם לעשות זאת. תומך בקבלת ההחלטות של אריק עזר לו. הוא הסביר לו מה הדרישות של הקורס ומה הוא יצטרך לעשות כדי לשלב אותו עם העבודה. אחר כך היה לאריק קל יותר להחליט מה טוב בשבילו.
  • יסמין מצליחה לקבל החלטות לגבי חייה כשהיא מרגישה טוב מבחינה נפשית. בתקופות של משבר, יסמין מתקשה להחליט ולכן היא בוחרת להשתמש בייפוי כוח מתמשך ולאשר לאימא שלה לקבל החלטות בשבילה בתקופות כאלה.
  • לקטיה מונה אפוטרופוס על ידי בית המשפט. הוא אחראי רק להחלטות בנוגע לרכוש של קטיה, מפני שהיא לא יכולה לקבל בעצמה החלטות בנושא הזה. בכל הנוגע לעניינים הרפואיים שלה, קטיה מחליטה בעצמה.

״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״

הזמנת הרצאות לארגונים

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם