אשפוז בית פסיכיאטרי הוא חלופת אשפוז לאנשים שזקוקים לאשפוז ומעדיפים לקבל טיפול בבית במקום בבית חולים. כדי לקבל אשפוז בית פסיכיאטרי צריך לקבל אישור ומימון של קופת החולים. אשפוז הבית מהווה מעטפת טיפולית כוללת ומוגברת המותאמת אישית לאדם ולמצבו.
השירות באשפוז בית כולל שירות וטיפול מצוות רב מקצועי – פסיכיאטר, עובד סוציאלי, מרפא בעיסוק, פסיכולוג ואחות. יש אפשרות לקבל שירות מגורמים רלוונטיים נוספים, כמו למשל דיאטנית או עמית מומחה. צוות אשפוז הבית גם ידאג לעזור לנו בתהליכי מיצוי זכויות ויתאם יחד איתנו המשך טיפול בקהילה לאחר תקופת האשפוז הביתי.
כיום ניתן לקבל את השירות גם מרחוק.
כל אדם הסובל ממשבר פסיכיאטרי חריף ונמצא במצב נפשי המאפשר שיתוף פעולה סביר.
חובת נוכחות התומך היא 24 שעות ביממה, אלא אם הצוות המטפל קבע אחרת. לפעמים נותני השירות דורשים שהמלווה יהיה זמין לצוות הטיפולי בכל רגע נתון ולאו דווקא שיגור איתנו בתקופת אשפוז הבית.
במקרה של קטינים- יש לקבל את הסכמת הקטין ובנוסף את הסכמת ההורים או
האפוטרופוס חוקי.
קופות החולים הן אלו שמאשרות ומממנות את השירות.
נפנה לקופת החולים שלנו לבקש את השירות. בפנייה שלנו לקופה נצטרך לצרף המלצה של פסיכיאטר.
קופת החולים מחויבת לתת לנו תשובה בתוך שלושה ימי עבודה.
לאחר קבלת האישור מקופת החולים, תתקיים פגישה פרונטלית עם הפסיכיאטר והצוות הרב מקצועי מהחברה שנותנת את השירות.
במסגרת הפגישה או לאחריה, תיבנה עבורנו תוכנית טיפול ראשונית אשר תוצג בפנינו.
בנוסף, יערכו איתנו ועם התומך שלנו תיאום ציפיות, ויתנו לנו את לוח הזמנים שנקבע ופרטי איש קשר למקרי חירום הזמין לנו 24 שעות ביממה.
כן, נוכל להמשיך לפגוש את אנשי השיקום שמלווים אותנו. גם שירותים שאנחנו מקבלים בביתנו (ביקורי בית) וגם שירותים שאנחנו מקבלים שמצריכים יציאה מהבית (למשל שירותי פנאי). מתן שירותי השיקום יעשה בתיאום עם הצוות המטפל.
ישנה אפשרות לקבל את השירות גם מרחוק. הכוונה היא באמצעות מפגשי וידיאו ושיחות טלפון ולא במפגשים פנים אל פנים בביתנו. החברה שנותנת את השירות תיתן לנו טאבלט או מחשב נייד (לתקופת אשפוז הבית בלבד) שבאמצעותו נוכל לתקשר עם הצוות ולקבל את השירותים השונים. הפגישה הראשונה עם הצוות המטפל תהיה פרונטלית, כלומר פנים אל פנים.
ישנה חובת שמירת סודיות רפואית ע”י הצוות המטפל ויש אפשרות לבקש העתק של כל המידע הרפואי שלנו. בסיום קבלת השירות יועבר סיכום על תקופת אשפוז הבית והנחיות להמשך טיפול – אלינו, אל התומך שלנו , אל מסגרות המשך הטיפול בקהילה ואל קופת החולים שלנו, וזאת תוך שלושה ימים מסיום הטיפול.
אם הצוות המקצועי והפסיכיאטר המטפל מתרשמים שיש החמרה במצבנו והחליטו שיש צורך בהתערבות רפואית שלא ניתנת במסגרת אשפוז הבית, הם יכולים להמליץ על פנייה למיון או אשפוז בבית חולים (למשל במקרים של מסוכנות לסביבה או סכנה לאובדנות). במידה ואנחנו מסרבים להחלטת הפסיכיאטר והצוות המקצועי ומתקיימים התנאים המאפשרים בדיקה או אשפוז בכפייה, הפסיכיאטר יכול לפנות עם בקשה מנומקת לפסיכיאטר מחוזי להוצאת הוראה לבדיקה בכפייה תוך שיתוף בני המשפחה שלנו בהחלטתו.
קופת חולים כללית מפעילה את השירות בעצמה ולא דרך חברה חיצונית.
כיום ישנן 3 חברות שנותנות את השירות של אשפוז בית.
ההסכמים בין נותני השירותים לקופות החולים מתעדכנים מעת לעת, ולכן כדאי לבדוק נקודתית איזו חברה עובדת עם קופת החולים שלכם.
צבר רפואה – עובדים בהסדר עם קופת חולים מאוחדת ולאומית.
טלפון ליצירת קשר: 2590*
שיבא beyond – אשפוז בית מקוון – עובדים בהסדר עם קופת חולים מאוחדת, מכבי ולאומית.
טלפון ליצירת קשר: 072-3340957
שרן – עובדים בהסדר עם קופת חולים לאומית ומאוחדת.
טלפון ליצירת קשר: 1700-50-85-86
בעבר הייתי מאושפזת במחלקה פסיכיאטרית בבית חולים, זו הייתה חוויה לא קלה עבורי , רצף החיים שלי נקטע, המשפחה והחברים היו רחוקים ממני, והיה לי מאוד קשה לחזור לשגרה לאחר תקופת האשפוז. אין לי ספק שאם הייתי יודעת על האפשרות של אשפוז בית פסיכיאטרי הייתי בוחרת בה
דנה, בת 37, מעלות
״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״
מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם