מהי נגישות?

נגישות היא התאמה של מבנה או של שירות כדי שכל אדם יוכל להשתמש בהם. במקום נגיש אנחנו יכולים להגיע לכל נקודה בצורה ברורה ונוחה. בשירות נגיש אנחנו מבינים איך לעשות כל דבר, אנחנו מקבלים את השירות בצורה רגועה ונעימה, אנחנו מקבלים מידע בצורה ברורה ומובנת ואנחנו יכולים להשתמש בכל המתקנים שיש בשירות בצורה נוחה ונעימה.        

זהו סמל הנגישות הבין-לאומי.   


מקובל לשים שלט עם הסמל הזה כשרוצים לומר שמקום מסוים הוא נגיש לאנשים עם מוגבלות מכל הסוגים, כולל אנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית.

נגישות היא התאמה של השירות או הסביבה לשימושם של אנשים שונים במרחב הציבורי, אך מה זה אומר כאשר הקושי הנפשי אינו נראה לעין? עליזה ואסף, עמיתים לזכויות ועובדי התוכנית מסבירים איך זה קשור אלינו, ואיך ניתן להשתמש בזכות לנגישות בחיי היומיום.

מהו מקום ציבורי?

מקום ציבורי הוא מקום שנותן שירות לכולם. לדוגמה:     

  • סופרמרקט
  • דואר
  • חנות בגדים
  • בית קפה
  • מסעדה
  • בריכה וחדר כושר (קאנטרי)
  • ספרייה
  • בית מלון
  • גן ציבורי
  • בנק
  • משרד ממשלתי
  • בניין/משרד של עמותה או של עירייה

הערה: בשירותים בתחום הבריאות, החינוך, ההשכלה הגבוהה והתעסוקה יש זכויות שונות מאלו שיפורטו כאן בנושא נגישות.

בחלק זה נמצא כל המידע שאנחנו צריכים כדי שנוכל לקבל שירות ציבורי נגיש ומתאים עבורנו.
המידע  כאן מתייחס להתאמות נגישות.

מהן התאמות נגישות?

התאמות נגישות הן שינויים שצריך לעשות בשירות לפי החוק כדי שהשירות יהיה נוח, נעים וטוב יותר עבורנו.

במידע שיוצג כאן יופיע לצד כל התאמה כזו הסמל של פטיש החוק

פטיש החוק

ההתאמות האלו מגיעות לנו בכל מקום ציבורי, בחינם. חשוב לדעת שלגבי חלק מההתאמות, נוכל לקבל אותן רק לאחר בקשה שלנו, ולפעמים יש לבקש את ההתאמה מראש. אך בכל מקרה אנחנו לא צריכים לספר מה המוגבלות שלנו.     
לעיתים קרובות נצטרך את עזרת נותני השירות כדי לקבל את ההתאמות. אפשר לזהות את נותני השירות לפי שלט שנמצא במקום, כמו “עמדת שירות” או “עמדת מודיעין”, או לפי הלבוש שלהם או תג זיהוי שהם עונדים על הבגד.      
המלצות נגישות – אלה פעולות שאנו יכולים לבצע מראש או לבקש בזמן קבלת השירות כדי שהשירות יהיה נוח נעים ומותאם יותר עבורנו. אך נותן השירות אינו חייב להיענות לבקשות אילו. הבקשה שלנו מנותן השירות צריכה להיות ברורה וסבירה מבחינת העלות והשקעת הזמן הנדרשת מנותן השירות.     
ההמלצות המפורטות כאן נכתבו יחד עם אנשים עם מוגבלות נפשית ומתוך ניסיון החיים שלהם.
התאמות הנגישות חשובות עבורנו.          
שימוש בהן יעזור לנו לקבל את השירותים שמגיעים לנו.    
חשוב לדעת: בכל מקום שנותן שירות לציבור ומעסיק יותר מ-25 עובדים, יש רכז נגישות, שתפקידו לתת לנו מידע לגבי הנגישות במקום. אפשר לפנות לרכז הנגישות (דרך אתר האינטרנט של המקום או טלפונית) ולבדוק באמצעותו אילו התאמות והמלצות נגישות יש במקום.

מהו מקום ציבורי?

סופרמרקט
דואר
חנות בגדים
בית קפה/מסעדה
בריכה וחדר כושר (קאנטרי)
ספרייה
בית מלון
גן ציבורי
בנק
משרד ממשלתי
בניין/משרד של עמותה או של עירייה

מהן התאמות הנגישות?333

התאמות נגישות הן שינויים שצריך לעשות בשירות לפי החוק כדי שהשירות יהיה נוח, נעים וטוב יותר עבורנו. בחוברת יופיע לצד כל התאמה כזו הסמל של פטיש החוק שאפשר לראות באיור משמאל.
ההתאות האלו מגיעות לנו בכל מקום ציבורי, בחינם. חשוב לדעת שלגבי חלק מההתאמות, נוכל לקבל אותן רק לאחר בקשה שלנו, ולפעמים יש לבקש את ההתאמה מראש. אך בכל מקרה אנחנו לא צריכים לספר מה המוגבלות שלנו. לעיתים קרובות נצטרך את עזרת נותני השירות כדי לקבל את ההתאמות. אפשר לזהות את נותני השירות לפי שלט שנמצא במקום, כמו “עמדת שירות” או “עמדת מודיעין”, או לפי הלבוש שלהם או תג זיהוי שהם עונדים על הבגד.

לפרקים נוספים בנושא נגישות