נגישות היא התאמה של מבנה או של שירות כדי שכל אדם יוכל להשתמש בהם.
במקום נגיש אנחנו יכולים להגיע לכל נקודה בצורה ברורה ונוחה. בשירות נגיש אנחנו מבינים איך לעשות כל דבר, אנחנו מקבלים את השירות בצורה רגועה ונעימה, אנחנו מקבלים מידע בצורה ברורה ומובנת ואנחנו יכולים להשתמש בכל המתקנים שיש בשירות בצורה נוחה ונעימה.
את סמל הנגישות הבין-לאומי מקובל לשים שלט עם הסמל הזה כשרוצים לומר שמקום מסוים הוא נגיש לאנשים עם מוגבלות מכל הסוגים, כולל אנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית.
מהו מקום ציבורי?
מקום ציבורי הוא מקום שנותן שירות לכולם. לדוגמה:
הזכות לנגישות משמעותית ובעלת השפעה גדולה על חיינו.
יש לנו את הזכות לקחת חלק פעיל במרחב הציבורי, ולקבל את השירותים שקיימים בו.
נגישות היא האופן בו הסביבה והשירותים שבה מתאימים את עצמם לשימושם של אנשים שונים.
במקום נגיש אנחנו יכולים להגיע לכל נקודה בצורה ברורה ונוחה.
בשירות נגיש אנחנו מבינים איך לעשות כל דבר, אנחנו מקבלים את השירות בצורה רגועה ונעימה, אנחנו מקבלים מידע בצורה ברורה ומובנת,
ויכולים להשתמש בכל המתקנים שיש בשירות בצורה נוחה.
בגלל שהרבה פעמים היחס למוגבלות בבריאות הנפש הוא כאל מוגבלות “שקופה”, שלא נראית לעין, חשוב עוד יותר שנכיר וננצל את זכויות הנגישות שמגיעות לנו כמתמודדי נפש, כדי שנוכל להשתמש ולהנות במרחב הציבורי כמו כולם.
זכויות הנגישות שמגיעות לנו על פי חוק נקראות התאמות נגישות, ביניהן:
פטור מהמתנה מתור, פטור מתשלום למלווה, ליווי מנותן השירות במקום, קבלת עזרה אנושית, התאמה של המידע ועוד.
ישנן גם המלצות נגישות לשימוש בשירות הציבורי, מדובר בדברים שנוכל לבקש מנותני השירות, אך הם אינם מחויבים לתת לנו אותם על פי חוק,
למשל: לבקש לשבת במיקום שקט במסעדה או בקצה השורה באולם הופעות.
חשוב שנדע כי בכל תלונה שקשורה לנגישות נוכל לפנות לנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
אנחנו שמחים להציג את חוברת הנגישות שפותחה על ידי “נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות” וד”ר מיכל טנא רינדה, מורשה לנגישות השירות ותוכנית “עמיתים לזכויות”. בחוברת נוכל ללמוד על המרחב הציבורי והשירותים השונים, להכיר את זכויות הנגישות, ולקבל עצות מעשיות למפגש עם נותני השירות.
התאמות נגישות הן שינויים שצריך לעשות בשירות לפי החוק כדי שהשירות יהיה נוח, נעים וטוב יותר עבורנו. בחוברת יופיע לצד כל התאמה כזו הסמל של פטיש החוק.
ההתאמות האלו מגיעות לנו בכל מקום ציבורי, בחינם. חשוב לדעת שלגבי חלק מההתאמות, נוכל לקבל אותן רק לאחר בקשה שלנו, ולפעמים יש לבקש את ההתאמה מראש. אך בכל מקרה אנחנו לא צריכים לספר מה המוגבלות שלנו. לעיתים קרובות נצטרך את עזרת נותני השירות כדי לקבל את ההתאמות. אפשר לזהות את נותני השירות לפי שלט שנמצא במקום, כמו “עמדת שירות” או “עמדת מודיעין”, או לפי הלבוש שלהם או תג זיהוי שהם עונדים על הבגד.
בשירותים בתחום הבריאות, החינוך, ההשכלה הגבוהה והתעסוקה יש זכויות שונות מאלו שיפורטו כאן בנושא נגישות.
אלה פעולות שאנו יכולים לבצע מראש או לבקש בזמן קבלת השירות כדי שהשירות יהיה נוח נעים ומותאם יותר עבורנו. אך נותן השירות אינו חייב להיענות לבקשות אילו. הבקשה שלנו מנותן השירות צריכה להיות ברורה וסבירה מבחינת העלות והשקעת הזמן הנדרשת מנותן השירות.
ההמלצות המפורטות כאן נכתבו יחד עם אנשים עם מוגבלות נפשית ומתוך ניסיון החיים שלהם.
התאמות הנגישות חשובות עבורנו.
שימוש בהן יעזור לנו לקבל את השירותים שמגיעים לנו.
בכל מקום שנותן שירות לציבור ומעסיק יותר מ-25 עובדים, יש רכז נגישות, שתפקידו לתת לנו מידע לגבי הנגישות במקום. אפשר לפנות לרכז הנגישות (דרך אתר האינטרנט של המקום או טלפונית) ולבדוק באמצעותו אילו התאמות והמלצות נגישות יש במקום.
סופרמרקט
דואר
חנות בגדים
בית קפה/מסעדה
בריכה וחדר כושר (קאנטרי)
ספרייה
בית מלון
גן ציבורי
בנק
משרד ממשלתי
בניין/משרד של עמותה או של עירייה
״טיפול נפשי בקהילה – הרפורמה בבריאות הנפש״
מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם